Samtykkebasert lånesøknad – hva er det?

Hva er egentlig samtykkebasert lånesøknad? Det er en ny tjeneste som er et svar på regjeringens ønske om mer digitaliseringog effektivitet i samfunnet.

 På samme måte som regningene dukker direkte opp i nettbanken og at selvangivelsen fylles ut på nett i stedet for papir, skal også heldigitale og automatiserte løsninger for å dokumentere betalingsevne ved en søknad om lån bli en helt naturlig del av hverdagen.

Trenger du hjelp til å rydde opp i økonomien din? Start søknad her

Samtykkebasert lånesøknad – et samarbeidsprosjekt

Samtykkebasert lånesøknad er et samarbeidsprosjekt mellom Skatteetaten, Finans Norge og Brønnøysundregistrene som skal gjøre låneprosessen enklere og tryggere. Å samkjøre relevant informasjon fra ulike aktører og samarbeide der det kan ha en positiv effekt på hverdagen til brukeren, vil kunne bidra til at man kan spare tid og penger. I korthet handler dette om at lånesøkere gir banken midlertidig fullmakt til å innhente data om inntekt, formue og gjeld fra det offentlige til bruk i kredittvurderingen. Noen norske banker og finansinstitusjoner har begynt å ta i bruk løsningen fra første kvartal 2019 og ordningen vil bli rullet ut til flere etter hvert.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at norske husholdninger har nesten 3,4 milliarder kroner i samlet gjeld. Ifølge Skatteetaten sendes det hvert eneste år om lag 744 000 lånesøknader i Norge. I rapporten «Finansielt utsyn» fra desember 2018 skriver Finanstilsynet følgende: “Husholdningene er sårbare for inntektsbortfall og renteøkning. Høy gjeldsbelastning innebærer at selv en relativt moderat oppgang i rentene vil føre til betydelig høyere rentebelastning. Fordi det er flytende rente på det meste av gjelden, vil en renteøkning nesten umiddelbart redusere husholdningenes disponible inntekt.”  Lånetypene omfatter for eksempel boliglån, billån, forbrukslån og refinansiering av kredittkortgjeld.

Norske låntakere må med andre ord passe på slik at de ikke låner over evne. Bankene må være gode rådgivere for kundene sine. Når du skal søke om lån, refinansiering eller andre finansielle tjenester, må banken derfor innhente informasjon om din økonomiske situasjon. Informasjonen brukes til å vurdere om du får låne penger. Informasjonen brukes også til å vurdere hvilken rente, avdragstid og andre betingelser som skal gjelde for ditt lån. God informasjonsflyt i søknadsprosessen vil være med på å regulere nettopp dette. Det vil også gi et bedre grunnlag for bankens lånevurderinger.

Samtykkebasert lånesøknad skal gjøre søknadsprosessen enklere

Når en bank eller finansinstitusjon vurderer din lånesøknad vil de kreve informasjon om din inntekt, formue og gjeld. I dag må du selv finne frem denne informasjonen, kopiere eller scanne og sende banken. Du må ha kontroll på skattemeldinger og lønnslipper og selvangivelser. Å samle sammen denne informasjonen kan i mange tilfeller være tidkrevende og innebære mye jobb, særlig om du har flere arbeidsgivere, er syk, delvis ufør eller får pensjon fra flere ulike kilder. I nær fremtid kan du ved et enkelt kryss i lånesøknaden gi banken fullmakt til å slå opp i offentlige registre for å innhente disse opplysningene. Det nye prosjektet Samtykkebasert lånesøknad er et tidsbesparende og enkelt tiltak som skal eliminere mye av denne jobben for låntakeren.

Hvilken informasjon hentes inn?

En lånesøknad bringer med seg krav til dokumentasjon på inntekt og evne til tilbakebetaling av pengene som man får låne. I de fleste tilfeller omfatter denne dokumentasjonen kopi av de tre siste lønnsslippene dine, og utskrift av siste skattemelding. Stønadsmottakere må sende inn informasjon fra nav (les også, slik finner du dokumentasjon fra nav – link). Selvstending næringsdrivende må sende inn regnskapstall.

Summen av tid brukt på å logge seg på relevante nettsider der opplysningene ligger, søke etter de riktige dokumentene, laste ned de papirene man trenger til søknaden, etterfulgt av scanning og oversendelse av papirer kan bli betydelig – og deretter skal finansinstitusjonen som mottar papirene også sortere, arkivere og ta vare på papirene når søknaden er vurdert.

Samtykkebasert lånesøknad er utformet slik at det skal være trygt å dele sensitive opplysninger om økonomien din med en andrepart, og ivareta personvernet.

Du gir altså banken til å hente inn opplysninger og inntekt og gjeld. Samtykket du gir banken varer kun i 10 dager og for en enkelt søknad. Bankene får ikke tilgang til hele din skattemelding, bare de delene de trenger for å kunne vurdere din lånesøknad.

Slik fungerer samtykkebasert lånesøknad

Samtykkebasert Lånesøknad gir kunden muligheten til å gi banken samtykke til å innhente informasjonen de trenger for å vurdere lånesøknaden. Brønnøysundregistrene, som er ansvarlig for Altinn, tilrettelegger for at en låntaker skal kunne bestemme over sine data og gi banken tilgang til disse. Deretter henter banken bare den nødvendige informasjonen fra siste tilgjengelig Skattemelding hos Skatteetaten og de tre siste måneders lønnsslipper. Det skjer hos Etatenes Fellesforvaltning som styrer A-ordningen der alle arbeidsgivere, pensjonsutbetalere og NAV registrerer alle utbetalinger.

Hvem kan tilby samtykkebasert lånesøknad?

De som ønsker å kunne tilby Samtykkebasert lånesøknad til sine kunder, må søke om konsesjon for dette. Samtykket gis bare for en bank for hver enkelt søknad. Det er enda ikke mulig å gi en samlet tillatelse for flere søknader via f.eks sammenligningstjenester for lån. Skatteetaten har godkjent selskapstypene bank, filial av utenlandsk Kredittinstitusjon, finansieringsforetak og livsforsikrinngsforetak. Alle må ha konsesjon fra Finanstilsynet. Skatteetatens- og Brønnøysunds understreker at stabile driftsløsninger og gode rutiner er på plass, før tjenesten rulles bredt ut.

Hvilke fordeler har samtykkebasert lånesøknad?

  • Som skrevet ovenfor vil et slikt samtykke spare tid for deg som lånetaker som slipper å innhente opplysninger og dokumentasjon om din økonomiske situasjon. Du slipper å logge deg på relevante nettsteder og du slipper å skrive ut, scanne og sende inn disse papirene til banken eller finasinstitusjonen du søker lån hos.
  • Enkelte forbrukere har lav kunnskap om sin egen økonomiske situasjon, og det er derfor ekstra viktig at bankene får så god informasjon om den økonomiske situasjonen som mulig. Dette vil bedres betydelig ved innføring av Gjeldsregister og Samtykkebasert Lånesøknad
  • Banken vil få et riktigere bilde av låntakernes økonomiske situasjon og vil ha bedre forutsetninger for å gi en riktig behandling av din lånesøknad.

Ønsker du hjelp til å samle dine lån til ett lån? 

START SØKNAD HER