Inkassovarsel konsekvenser – alt du må vite. Å motta et inkassovarsel kan være både ubehagelig og stressende. For mange kommer det som en overraskelse, mens andre vet at betalingsproblemene har hopet seg opp over tid. Uansett situasjon er det viktig å forstå hva et inkassovarsel er, hvilke konsekvenser det kan ha, og hvilke rettigheter og muligheter du har som forbruker. Denne artikkelen forklarer i detalj hva et inkassovarsel innebærer og hvilke grep du kan ta for å unngå de mest alvorlige konsekvensene.
Hva er et inkassovarsel?
Et inkassovarsel er en skriftlig påminnelse fra en kreditor om at du har en ubetalt regning som snart kan bli sendt til inkasso. Varslet er ikke det samme som inkasso i seg selv, men det er en siste advarsel før inkassoprosessen formelt starter.
Ifølge inkassoloven i Norge skal det sendes et inkassovarsel minst 14 dager før kravet kan oversendes til inkasso. Varslet skal være tydelig merket med ordet “inkassovarsel” og inneholde informasjon om:
Hvem du skylder penger til
Beløpet som er utestående
Hva kravet gjelder (f.eks. strømregning, mobilabonnement)
Frist for betaling (minimum 14 dager fra varsel)
At kravet vil gå til inkasso hvis det ikke betales innen fristen
Forskjellen på purring og inkassovarsel
Mange forveksler purring og inkassovarsel, men det er en viktig forskjell:
Purring er en påminnelse om at du har glemt å betale en regning.
Inkassovarsel er et formelt varsel om at kravet vil gå til inkasso hvis det ikke betales innen 14 dager.
En purring kan også inkludere purregebyr (for tiden inntil 35 kroner), mens et inkassovarsel er starten på en prosess som kan føre til langt høyere gebyrer og mer alvorlige konsekvenser.
Dersom du ikke betaler innen fristen som står i inkassovarselet, kan kravet oversendes til et inkassobyrå. Der starter inkassoprosessen, og følgende konsekvenser kan oppstå:
1. Inkassogebyr
Det vil bli lagt til et inkassosalær på beløpet du skylder. Salæret avhenger av størrelsen på kravet, men kan bli flere hundre kroner, noe som gjør det dyrere å gjøre opp for seg.
2. Renter
Du må som regel betale forsinkelsesrente fra forfallsdato og fram til du betaler. Renten settes av Finansdepartementet og endres to ganger i året.
3. Økt økonomisk belastning
Når gebyrer og renter legges til, kan det opprinnelige kravet øke betydelig. Det gjør det enda vanskeligere for deg å betale tilbake, spesielt hvis du har flere slike krav.
4. Betalingsanmerkning
Dersom du fortsatt ikke betaler etter gjentatte varsler, og saken går til rettslig inkasso eller forliksrådet, kan du få en betalingsanmerkning. Dette skjer vanligvis etter at kravet er forsøkt tvangsinnkrevd og det er dokumentert at du ikke har betalt.
En betalingsanmerkning er en alvorlig konsekvens av manglende betaling og kan ha store innvirkninger på livet ditt:
1. Vanskeligheter med å få lån eller kreditt
Banker og finansinstitusjoner vil ofte avslå søknader om boliglån, billån eller kredittkort hvis du har en betalingsanmerkning.
2. Problem med leie av bolig
Mange utleiere sjekker kredittopplysninger. Har du en betalingsanmerkning, kan det føre til avslag på boligleie.
3. Mobilabonnement og strøm
Du kan også oppleve å få avslag på nye mobilabonnement, strømleverandører eller forsikringsselskaper.
4. Redusert tillit fra arbeidsgiver
I noen yrker (særlig innen finans og økonomi) kan økonomiske problemer og betalingsanmerkninger være relevant for ansettelse eller sikkerhetsklarering.
En betalingsanmerkning slettes først fire år etter at kravet er gjort opp eller foreldet. Det betyr at det kan påvirke deg i lang tid, selv etter at du har betalt.
Dine rettigheter som forbruker
Det er viktig å vite at du som forbruker har rettigheter i møte med inkasso:
1. Du kan bestride kravet
Hvis du mener kravet er feil, kan du bestride det skriftlig. Da skal saken ikke sendes til inkasso før det er avklart. Du må sende inn din innsigelse så snart som mulig.
2. Du har rett til innsyn
Du har rett til å få se all dokumentasjon som viser hva kravet gjelder og hvordan det har oppstått.
3. Du kan forhandle
Både kreditor og inkassobyrå kan være villige til å inngå en nedbetalingsavtale hvis du tar kontakt. Jo tidligere du tar initiativ, jo lettere er det å finne en løsning.
4. Gebyrene er regulert
Inkassosalærer og gebyrer er regulert av inkassoforskriften. Du skal aldri betale mer enn loven tillater, og du har rett til å klage dersom du mener noe er feil.
Hvordan unngå inkasso?
Det beste er selvsagt å unngå at saker havner i inkasso i utgangspunktet. Her er noen tips for å forebygge:
1. Lag budsjett
Ved å ha oversikt over inntekter og utgifter unngår du å bruke mer enn du har råd til.
2. Bruk avtalegiro eller e-faktura
Mange glemmer å betale fordi regningen forsvinner i e-post eller postkasse. Med automatisk betaling slipper du det.
3. Betal så raskt du kan
Selv om du ikke kan betale hele beløpet, viser det god vilje å betale noe og samtidig ta kontakt for en avtale.
4. Hold kontakt med kreditor
Dersom du får økonomiske problemer, er det alltid lurt å varsle de du skylder penger så tidlig som mulig. De fleste er åpne for dialog.
Hva gjør du hvis du har fått et inkassovarsel?
Følg disse trinnene:
Les varselet nøye – Sjekk hvem som har sendt det, hvor mye du skylder, og hva fristen er.
Sjekk om kravet er riktig – Har du fått varen eller tjenesten? Er beløpet korrekt?
Betal innen fristen – Hvis kravet er riktig og du har mulighet.
Ta kontakt – Er du usikker, eller klarer du ikke å betale alt? Ring eller send e-post.
Unngå passivitet – Ikke ignorér inkassovarsel. Det gjør situasjonen verre.
Ofte stilte spørsmål om inkassovarsel konsekvenser
#Hva skjer hvis jeg ignorerer et inkassovarsel? Hvis du ikke betaler innen fristen som står i inkassovarselet, kan kravet bli sendt til inkasso. Det fører ofte til høyere kostnader i form av gebyrer og renter, og saken kan til slutt gå til rettslig inndrivelse.
# Kan jeg få betalingsanmerkning av et inkassovarsel? Nei, ikke direkte. Et inkassovarsel i seg selv gir deg ikke en betalingsanmerkning, men hvis du ikke betaler etter at kravet går til inkasso og eventuelt rettslig behandling, kan det føre til betalingsanmerkning.
#Hvordan påvirker en betalingsanmerkning meg? En betalingsanmerkning kan gjøre det vanskelig å få lån, kredittkort, mobilabonnement eller inngå leiekontrakter. Den reduserer din kredittverdighet og kan ha konsekvenser i flere år.
# Hva kan jeg gjøre hvis jeg ikke kan betale inkassokravet med en gang? Du bør kontakte inkassobyrået eller kreditor så raskt som mulig. Ofte kan du inngå en nedbetalingsavtale eller få utsatt betalingsfrist. Det er viktig å vise betalingsvilje og kommunisere tidlig.
# Hva gjør jeg hvis kravet i inkassovarselet er feil? Dersom du mener kravet er uriktig, må du sende en skriftlig innsigelse til den som har sendt varslet. Inkassoprosessen skal da stanses til saken er avklart. Du har rett til å bestride kravet.
_____________________________________________
Tags: Inkassovarsel konsekvenser
Få smarte økonomitips og nyheter tilsendt hver måned - meld deg på vårt nyhetsbrev
Okida Finans AS (herunder omtalt som "Vi" eller "Oss") tar personvern på alvor.
Denne personvernpolicyen forklarer hvordan vi samler inn informasjon om våre brukere og de skrittene vi tar for å sikre at all informasjon holdes sikker og konfidensiell.
Ved å benytte tjenesten Vi tilbyr på denne nettsiden (Finanstipset.no) samtykker du til de vilkår og betingelser som vi forklarer nedenfor. Har du spørsmål angående vår personvernpolicy eller andre spørsmål relatert til vilkårene og betingelsene nedenfor, oppfordrer VI til å kontakte oss på telefon 410 75 797 eller per e-post [email protected]
Lagring og innsamling av personopplysninger
De dataene du deler med oss via utfylling av online søknadsskjema, telefon eller annen måte, blir lagret i vår database.
Formålet med lagringen av opplysningene (herunder kalt personopplysninger) er å yte den tjenesten som fremkommer på nettstedet, altså å gjennomgå og formidle din lånesøknad. Lagrede data og opplysninger vil også bli brukt til å forbedre tjenestene våre for å gi deg svar på eventuelle spørsmål du måtte ha. I tillegg vil vi lagre opplysninger slik at vi kan svare på dine spørsmål når du kontakter oss. Ved samtykke gjennom å akseptere vilkårene for tjenesten samtykker du i at:
• Behandling av dine personopplysninger skjer i samsvar med våre vilkår og i henhold til vår personvernerklæring.
• Våre bankpartnere kan sende direktemarkedsføring eller lånetilbud til deg, f eks via post, telefon, elektronisk kommunikasjon (slik som sms eller e-post) eller på annen måte. Du kan når som helst reservere deg mot ytterligere tilbud ved å skrive til [email protected].
Om du ikke lenger ønsker å motta slike nyhetsbrev kan du vår som helst avslutte denne tjenesten gjennom å klikke på lenken som vedlegges i samtlige nyhetsbrev.
Med jevne mellomrom gjøres en vurdering av opplysningene som er lagret for å sikre at det ikke lagres opplysninger som det ikke er behov for eller som ikke er tillatt ved lov.
Behandlingsansvarlig for personopplysningene
Finanstipset AS (organisasjonsnummer 920 423 205), Sandakerveien 138 Oslo er behandlingsansvarlig for personopplysningene.
Begrensning av ansvar
Finanstipset AS tar på ingen måte eller under noen omstendigheter ansvaret for tap eller skade som skyldes opptak av et sikret eller usikret lån. Før du søker er det viktig at du tenker gjennom dine inntekter og utgifter, slik at du kan se hva du har råd til. Dette er din avgjørelse.
Vi er heller ikke ansvarlig for skader som skyldes krig, streik, blokader, norsk eller utenlandsk lovgivning eller andre lignende omstendigheter. Dette gjelder også dersom Finanstipset.no selv blir utsatt for lignende.
Utlevering av personopplysninger
Finanstipset.no vil ta en kredittsjekk begrenset til innhenting av opplysninger om eventuelle betalingsanmerkninger før vi sender din søknad til våre samarbeidspartnere. Dette må gjøres for å sikre at du er kvalifisert til å søke om forbrukslån/boliglån hos våre samarbeidende banker.
I tillegg til den kredittsjekken som Bisnode foretar, vil våre samarbeidspartnere som mottar din lånesøknad også foreta en fullstendig kredittsjekk. Du vil få et gjenpartsbrev som sendes til deg via SMS eller post.
Frivillighet, innsynsrett og krav på retting
Det er frivillig å gi fra seg personopplysningene.
Du som bruker kan kreve innsyn i behandlingen av dine personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 19.
Videre kan du som bruker ha krav på retting etter personopplysningsloven §§ 27 og
Informasjonskapsler
Som på de fleste andre nettsteder brukes informasjonskapsler (cookies). Dette er små filer med informasjon som blir liggende igjen i nettleseren din slik at tjenesten vår skal fungere best mulig for deg som bruker.
Informasjonen som lagres kan være informasjon om hvordan våre brukere har surfet på og brukt våre nettsider, hvilken nettleser som har blitt brukt, hvilke annonser som har blitt vist og hvordan de har surfet mellom de ulike nettstedene som Finanstipset.no samarbeider med.
Ingen av disse opplysningene blir brukt til å identifisere enkeltpersoner. Vi bruker disse opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke sider som er mest populære og hvilken informasjon brukerne søker. Statistikken er et redskap til å forbedre våre tjenester til deg som sluttbruker.
Dette medfører ingen sikkerhetsrisiko for brukerne, men du kan stille inn din nettleser slik at den ikke godtar bruk av informasjonskapsler. Du kan også slette alle lagrede informasjonskapsler via nettleseren.
Elektronisk kredittsjekk
Bisnode Norge AS behandler personopplysninger for å foreta en kredittsjekk og sende gjenpartsbrev.
Elektronisk kredittsjekk
Finanstipset AS (Org.nr: 920 423 205) behandler personopplysninger om deg etter at du har registrert hos oss. Det betyr at vi er behandlingsansvarlig for de personopplysningene du har delt med oss og som du har gitt oss lov til å behandle, inntil du begynner prosessen med å bytte bank.
Når banken behandler opplysningene de har fått tilgang til gjennom Finanstipset og supplerer disse med informasjon de henter fra deg, kredittsjekk, mv, overtar de som behandlingsansvarlig. Det betyr ikke at vi i Finanstipset slutter å ivareta de opplysningene du har registrert hos oss, disse vil vi ha ansvar for å behandle i tråd med gjeldene personvernlovgivning inntil du ønsker å slette dine opplysninger hos oss. Da vil alle opplysninger om deg slettes hos Finanstipset.
Ditt personvern tar vi på dypeste alvor. Å ivareta sikkerheten til dine personopplysninger er svært viktig for oss. Dette fordi vi vet at mange kvier seg for å oppgi dette til en tjeneste de ikke er kjent med. Denne personvernpolicyen forklarer hvordan vi samler inn og benytter informasjon om våre brukere, og hvordan vi beskytter brukernes personvern.
Finanstipset er et norsk selskap som er underlagt norsk lov og vi behandler alltid personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. Har du noen spørsmål om vår personvernpolicy eller om hvordan dine opplysninger blir håndtert, ta gjerne kontakt med personvernombud Evelina Ohlsson på telefon 41056333 eller [email protected]
Hva slags informasjon lagres, og hva brukes den til?
Vi lagrer kun den informasjonen du selv har valgt å dele med bankene. Det er helt frivillig å oppgi denne informasjonen, men den er avgjørende for at selskapene skal kunne vurdere om de kan tilby deg lån, med andre ord for at du skal få nytte av Finanstipset.no.
Vi lagrer kun den informasjonen du selv har valgt å dele med bankene. Det er helt frivillig å oppgi denne informasjonen, men den er avgjørende for at selskapene skal kunne vurdere om de kan tilby deg lån, med andre ord for at du skal få nytte av Finanstipset.no.
Pris og vilkår for bank beregnes ut ifra ulike faktorer, derfor må vi stille en rekke spørsmål om dine nåværende dekninger og vilkår. Årsaken til dette er informasjon om deg som person og din livssituasjon utgjør en viktig del av denne beregningen. For at selskapene skal kunne gi deg best mulig pris og vilkår må vi derfor be om at du oppgir en del informasjon i skjemaene våre.
Ved å gi ditt samtykke til behandling av dine opplysninger vil din informasjon gjøres tilgjengelig for våre bankpartnere. Bankene kan se informasjonen om dine nåværende lån. De får også tilgang til opplysninger som navn, kontaktinfo, sivilstatus og adresse.
I tillegg lagrer vi informasjon for å beregne og rapportere brukertall og webtrafikk, dette for å utvikle og forbedre nettstedet gjennom å forstå hvordan det brukes. Denne informasjonen er stort sett anonymisert, med unntak for IP-adresser som bl.a. brukes til å se hvor brukerne våre kommer fra.
Hvordan samles opplysningene inn?
Opplysninger du selv gir til oss. Når du registrerer deg hos oss vil du oppgi en del data som lagres av oss. Disse opplysningene lagres i vår database for å yte eller sikre leveranse til de ulike bankene.
Opplysninger vil også lagres når du kontakter oss ved å sende oss en e-post for eksempel til kundeservice eller gir tilbakemeldinger gjennom funksjoner i tjenester, herunder e-postadresse, telefonnummer og innholdet i e-postforespørsler slik at vi kan svare på dine spørsmål.
Opplysninger som samles inn gjennom bruk av tjenestene
Når du bruker våre tjenester registrerer vi informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem. Dette gjør det mulig å forbedre tjenestene våre og avdekke tekniske feil. For eksempel, kan vi samle informasjon om hvor mye en gjennomsnittlig kunde sparer ved å flytte sitt lån fra en bank til en annen.
Teknisk informasjon om din enhet og Internett-tilkobling
Gjennom tjenerlogger og andre verktøy registrerer vi informasjon om enheten og tilkoblingen til våre tjenester, for eksempel operativsystem, nettleserversjon, ip-adresser, informasjonskapsler og unike identifikasjonsfiler. Informasjonen gjør blant annet at vi kan tilpasse visningen og innholdet i våre tjenester til den enheten (PC, mobiltelefon osv.) du besøker oss via.
Informasjon om posisjon
Det kan hende at vi registrerer din geografiske posisjon ut i fra ip-adressen eller andre former for geolokalisering, for eksempel ved bruk av våre mobiltjenester. Denne informasjonen kan blant annet brukes til å utarbeide statistikk eller tilby lokalt innhold.
Informasjon om søknader og bruk av tjenestene
Når du bruker tjenestene våre, registreres denne aktiviteten automatisk i våre datalogger. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre tjenestene våre og for å gi deg innhold som er tilpasset deg som bruker.
De dataene du deler med oss via utfylling av online søknadsskjema, telefon eller annen måte, blir lagret i vår database. Formålet med lagringen av opplysningene (herunder kalt personopplysninger) er å yte den tjenesten som fremkommer på nettstedet, altså å gjennomgå og formidle din lånesøknad. Lagrede data og opplysninger vil også bli brukt til å forbedre tjenestene våre for å gi deg svar på eventuelle spørsmål du måtte ha. I tillegg vil vi lagre opplysninger slik at vi kan svare på dine spørsmål når du kontakter oss. Ved samtykke gjennom å akseptere vilkårene for tjenesten samtykker du i at:
Behandling av dine personopplysninger skjer i samsvar med våre vilkår og i henhold til vår personvernerklæring.
Våre bankpartnere kan sende direktemarkedsføring eller lånetilbud til deg, f eks via post, telefon, elektronisk kommunikasjon (slik som sms eller e-post) eller på annen måte. Du kan når som helst reservere deg mot ytterligere tilbud ved å skrive til [email protected].
Informasjonskapsler og annet innhold som lagres lokalt
Når du besøker våre nettsteder og online tjenester bruker vi ulike teknologier for å gjenkjenne deg som bruker. Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Informasjonskapsler kan også gi oss informasjon om feilsaker, og gir oss mulighet til å måle effekten av våre markedsføringskampanjer. Slike informasjonskapsler kan også brukes til å analysere og teste hvordan brukerne reagerer på endringer av nettsidene eller tjenestene.
Finanstipset.no kan også lagre anonyme identifikatorer lokalt på din enhet, eksempelvis på enheter hvor informasjonskapsler ikke kan benyttes. Disse identifikatorene fungerer i stor utstrekning på samme måte som informasjonskapslene, men kan være vanskeligere å fjerne. Under gir vi deg informasjon om hvordan du kan slette informasjonskapsler. Dersom du ikke ønsker lagring av anonyme identifikatorer, kan du deaktivere javascript i nettleseren. Det vil imidlertid innebære at finanstipset.no ikke vil fungere i nettleseren din.
Verktøy for å måle og analysere bruken av nettsidene
I Finanstipset.no jobber vi kontinuerlig med brukeropplevelsen på våre nettsider. Derfor samler vi forskjellige typer informasjon fra våre brukere, slik at vi til enhver tid kan tilrettelegge for best mulig funksjonalitet. Eksempler på slik informasjon er hvilke sider som besøkes, hvilken dag besøket ble gjort og hvilken nettleser som ble brukt.
Vi benytter informasjonskapsler for å gjøre det lettere å bruke våre nettsider og personalisere visse deler av innholdet. En informasjonskapsel (cookie) er en liten tekstfil som lagres i din nettleser. Informasjonskapslene gjør at vi kan gjenkjenne deg som bruker, og kan blant annet inneholde brukerinnstillinger og annen informasjon, for eksempel hvilken type innhold og hvilke annonser som du har sett på vårt nettsted. Informasjonen som lagres kan være opplysninger om hvordan våre brukere har surfet på og brukt våre nettsider samt hvilken nettleser og type enhet som er brukt.
Vi bruker også informasjonskapsler fra Google Analytics. Finanstipset.no bruker også informasjonskapsler fra Google for å måle effekten av markedsføringskampanjer og for å kunne tilby unike nettsider til tilbakevendende besøkende. Slike informasjonskapsler gjør også at Google kan vise markedsføring basert på hvilke nettsider du har besøkt når du besøker andre nettsteder.
Slik Statistikk om brukere og trafikk/trafikkleverandører anvendes i aggregert form. Det betyr at statistikken i utgangspunktet ikke inneholder noen form for informasjon som kan knyttes direkte til enkeltpersoner. IP-adresser kan likevel i enkelte tilfeller benyttes til å lage statistikk basert på geografiske kriterier.
IP-adresser knyttet til spesifikke brukerkontoer lagres ellers kun i de tilfeller du selv aktivt lager en profil eller utfører endringer på denne. Denne informasjonen kan kun utleveres til tredjeparter i samsvar med personopplysningsloven § 8, herunder til politiet og offentlige myndigheter.
Slik forhindrer du at informasjonskapsler lagres
Innstillingene i din nettleser kan endres slik at informasjonskapsler ikke lagres på din harddisk, eller at du manuelt må godkjenne hver enkelt cookie. Dette kan imidlertid føre til dårligere funksjonalitet på visse nettsider, kan forhindre tilgang til sider som krever innlogging og gjøre at deler av innhold og enkelte funksjoner ikke blir tilgjengelige.
Du kan slette informasjonskapsler fra dine nettlesere når som helst, men dette gjør at dine personlige innstilinger, som for eksempel passord, forsvinner.
Du kan reservere deg mot informasjonskapler som gir deg markedsføring basert på interesseområder for en lang rekke aktører på reservasjonssiden til Network Advertising Initiative.
Dine rettigheter
Som registrert hos Finanstipset.no har du følgende rettigheter:
Du har når som helst rett på tilgang til personopplysninger registrert om deg. Du kan ved skriftlig og undertegnet henvendelse til oss kreve innsyn i øvrige registrerte personopplysninger, beskrivelse av hvilke typer opplysninger som behandles, og nærmere informasjon om vår behandling av opplysningene.