Hva er lønnstrekk? Lønnstrekk kalles også for utleggstrekk og er en måte å drive inn gjeld med tvang. Dersom du har uoppgjort gjeld til noen som har gått til namsmannen for å få pengene sine, kan pengene drives inn gjennom et tvunget trekk i lønnen din ved hver utbetaling.
Her er alt du trenger å vite om lønnstrekk og hvordan du kan stoppe det.
Dersom du har fått lønnstrekk, er den eneste måten å stoppe dette å finne en måte å betale pengene du skylder. Lønnstrekk kan trekkes fra både vanlig lønn, pensjoner og trygder.
Få gratis hjelp med å stoppe lønnstrekk og trekk i lønn
Okida tilbyr hjelp for deg som ønsker å refinansiere lønnstrekk, dyre forbrukslån og kredittgjeld med sikkerhet i bolig, selv om du har trekk i lønn, inkasso og betalingsanmerkninger.
Lønnstrekk starter med et utestående krav som ikke har blitt betalt. Ved uoppgjorte krav har man som kreditor i Norge mulighet til å be namsmannen om å tvangsinndrive kravet, og en av metodene er trekk i lønn, trygder eller pensjoner. Et annet begrep for lønnstrekk er utleggsforretning – les mer her.
Hvordan stopper man lønnstrekk?
Ønsker du å stoppe lønnstrekk må du finne en løsning for å dekke inn kravet som har blitt sendt til utleggsforretning. Du må rett og slett betale for deg og gjøre opp det du skylder.
Det finnes ingen annen utvei enn å faktisk skaffe pengene du skylder for å kunne stoppe lønnstrekket.
Eier du egen bolig og har ledig verdi i boligen, kan du stoppe lønnstrekket ved å låne opp i boligen. Du kan søke lån med betalingsanmerkninger her og slik få ryddet opp i økonomien din. Jo tidligere du får ryddet opp i gjelden, jo bedre.
En annen måte å stoppe lønnstrekk på er å selge ting du eier for å skaffe penger for å gjøre opp kravet. Dersom du har ting liggende av verdi, som for eksempel møbler, flere biler eller lignende kan du selge disse tingene for å komme deg ut av situasjonen.
Lønnstrekk opprettes dersom du har ubetalt gjeld etter at kreditor har forsøkt å drive denne inn. Kreditor har gjerne først forsøkt å drevet inn pengene ved hjelp av purringer og inkassoselskap.
Et lønnstrekk kan kun opprettes når saken har gått videre til namsmannen, som så har bestemt at gjelden skal betales tilbake med lønnstrekk. Du skal alltid motta et brev før det vurderes trekk (varsel om utleggsforretning).
Reglene for lønnstrekk er strenge og reguleres i Tvangsfullbyrdelsesloven, og namsmannen må ta hensyn til disse reglene.
Etter at vedtaket er gjort, vil namsmannen ha fullmakt til automatisk å trekke penger av lønnen din etter skatt for å dekke inn kravet.
Hva er varsel om utleggstrekk?
Før trekket starter skal du motta et “Varsel om tvangsinnfordring og utleggstrekk” i posten. Dersom du ikke betaler det du skylder innen 14 dager, vil lønnstrekk bli iverksatt. I varselbrevet skal det stå hvor stort trekket er og hvem som skal gjennomføre det.
Hva må du gjøre dersom du får varsel om utleggsforretning?
Du må sjekke om opplysningene i varselet er korrekte eller om det mangler noe.
Dersom du mener at beregningsgrunnlaget er feil, må du sende inn en klage og legge ved dokumentasjon.
Dersom du er uenig i kravet eller de størrelsen på lønnstrekket, anbefales det å gå i dialog med namsmannen for å få en så optimal hverdag som mulig med lønnstrekk. Om du får redusert inntekt skal lønnstrekket også reduseres og de er som regel veldig behjelpelig her.
Hvor mye kan trekkes i lønnstrekk?
Det vil variere mye hvor mye namsmannen tar i lønnstrekk. Trekket er normalt en bestemt prosent av lønnen din eller et fast beløp i måneden.
Formålet med lønnstrekk er at kreditorene skal få pengene sine raskest mulig tilbake. Det skal ikke trekkes mer enn at du sitter igjen med et rimelig beløp til livsopphold. Namsmannen går ut i fra NAV sine livsoppholdssatser. Du skal altså ha nok penger til å dekke nødvendige ting som mat og drikke, strøm og fyring, klær og sko, telefon, helse, hygiene, avis, dagligvarer og møbler.
Utover disse satsene, kan namsmannen trekke alt slik at de som du skylder penger får oppgjort kravene sine. Dersom inntekten din reduseres, bør du kontakte namsmannen for å få redusert lønnstrekket tilsvarende.
Har lønnstrekk konsekvenser for samboer/ektefelle og barn?
Det er i utgangspunktet du som skyldner som har ansvar for din egen gjeld. Det tas ikke direkte trekk i samboers eller ektefelles lønn eller trygd, men namsmannen har muligheten til å beregne trekket ut fra husholdningens samlede inntekter og utgifter.
Samboer eller ektefelle og barn kan bli indirekte bli berørt av trekket, fordi husholdningens samlede inntekter blir redusert under trekkperioden.
Trekk i lønn eller trygd vil sannsynligvis også gi deg en betalingsanmerkning.
Hvor lenge varer et lønnstrekk?
Det finnes ingen øvre grense på hvor lenge et lønnstrekk kan vare. Et lønnstrekk kan vare i uker, måneder og år. Skylder du mye penger, kan et lønnstrekk vare veldig lenge. Dette kan være en stressende situasjon, men her gjelder det å holde motivasjonen oppe og bli ferdig med lønnstrekket så snart som mulig. Dersom du skulle få fatt i ekstra penger, vil det ofte være hensiktsmessig å gjøre opp kravene, slik at man blir ferdig med lønnstrekket tidligere.
Kan arbeidsgiver nekte lønnstrekk?
Nei, en arbeidsgiver er pliktig til å innføre lønnstrekk dersom namsmannen har bestemt det. Arbeidsgiver har plikt til å trekke deg, og kan også gjøres ansvarlig ved manglende gjennomføring. Pengene blir trukket uten ditt samtykke.
Ofte stilte spørsmål om lønnstrekk
Kan jeg forhandle med namsmannen om størrelsen på lønnstrekket?
Ja, det er mulig å forhandle med namsmannen om omfanget av lønnstrekket. Hvis din økonomiske situasjon endres, for eksempel ved redusert inntekt, bør du raskt kontakte namsmannen for å diskutere en justering av trekket ditt. Et godt tips er å være proaktiv, og legge frem relevant dokumentasjon som støtter din sak.
Hvordan kan jeg unngå lønnstrekk i fremtiden?
For å unngå lønnstrekk i fremtiden er det viktig at du har god oversikt og kontroll over økonomien din. Sett opp et budsjett for å ha oversikt over faste utgifter. Tidlig betaling av regninger kan forebygge gjeldsproblemer. Om du står i fare for å ikke kunne betale en regning, kontakt kreditor tidlig for å diskutere alternative løsninger eller betalingsutsettelser.
Hvilke rettigheter har jeg hvis jeg mener lønnstrekket er feilaktig?
Hvis du mener at et lønnstrekk er feilaktig, har du rett til å klage. Start med å kontakte kreditor for å diskutere saken. Hvis dette ikke fører fram, kan du sende en formell klage til namsmannen. Vær sikker på å inkludere all relevant dokumentasjon og detaljer om hvorfor du mener trekket er feil.
Få smarte økonomitips og nyheter tilsendt hver måned - meld deg på vårt nyhetsbrev
Okida Finans AS (herunder omtalt som "Vi" eller "Oss") tar personvern på alvor.
Denne personvernpolicyen forklarer hvordan vi samler inn informasjon om våre brukere og de skrittene vi tar for å sikre at all informasjon holdes sikker og konfidensiell.
Ved å benytte tjenesten Vi tilbyr på denne nettsiden (Finanstipset.no) samtykker du til de vilkår og betingelser som vi forklarer nedenfor. Har du spørsmål angående vår personvernpolicy eller andre spørsmål relatert til vilkårene og betingelsene nedenfor, oppfordrer VI til å kontakte oss på telefon 410 75 797 eller per e-post [email protected]
Lagring og innsamling av personopplysninger
De dataene du deler med oss via utfylling av online søknadsskjema, telefon eller annen måte, blir lagret i vår database.
Formålet med lagringen av opplysningene (herunder kalt personopplysninger) er å yte den tjenesten som fremkommer på nettstedet, altså å gjennomgå og formidle din lånesøknad. Lagrede data og opplysninger vil også bli brukt til å forbedre tjenestene våre for å gi deg svar på eventuelle spørsmål du måtte ha. I tillegg vil vi lagre opplysninger slik at vi kan svare på dine spørsmål når du kontakter oss. Ved samtykke gjennom å akseptere vilkårene for tjenesten samtykker du i at:
• Behandling av dine personopplysninger skjer i samsvar med våre vilkår og i henhold til vår personvernerklæring.
• Våre bankpartnere kan sende direktemarkedsføring eller lånetilbud til deg, f eks via post, telefon, elektronisk kommunikasjon (slik som sms eller e-post) eller på annen måte. Du kan når som helst reservere deg mot ytterligere tilbud ved å skrive til [email protected].
Om du ikke lenger ønsker å motta slike nyhetsbrev kan du vår som helst avslutte denne tjenesten gjennom å klikke på lenken som vedlegges i samtlige nyhetsbrev.
Med jevne mellomrom gjøres en vurdering av opplysningene som er lagret for å sikre at det ikke lagres opplysninger som det ikke er behov for eller som ikke er tillatt ved lov.
Behandlingsansvarlig for personopplysningene
Finanstipset AS (organisasjonsnummer 920 423 205), Sandakerveien 138 Oslo er behandlingsansvarlig for personopplysningene.
Begrensning av ansvar
Finanstipset AS tar på ingen måte eller under noen omstendigheter ansvaret for tap eller skade som skyldes opptak av et sikret eller usikret lån. Før du søker er det viktig at du tenker gjennom dine inntekter og utgifter, slik at du kan se hva du har råd til. Dette er din avgjørelse.
Vi er heller ikke ansvarlig for skader som skyldes krig, streik, blokader, norsk eller utenlandsk lovgivning eller andre lignende omstendigheter. Dette gjelder også dersom Finanstipset.no selv blir utsatt for lignende.
Utlevering av personopplysninger
Finanstipset.no vil ta en kredittsjekk begrenset til innhenting av opplysninger om eventuelle betalingsanmerkninger før vi sender din søknad til våre samarbeidspartnere. Dette må gjøres for å sikre at du er kvalifisert til å søke om forbrukslån/boliglån hos våre samarbeidende banker.
I tillegg til den kredittsjekken som Bisnode foretar, vil våre samarbeidspartnere som mottar din lånesøknad også foreta en fullstendig kredittsjekk. Du vil få et gjenpartsbrev som sendes til deg via SMS eller post.
Frivillighet, innsynsrett og krav på retting
Det er frivillig å gi fra seg personopplysningene.
Du som bruker kan kreve innsyn i behandlingen av dine personopplysninger, jf. personopplysningsloven § 19.
Videre kan du som bruker ha krav på retting etter personopplysningsloven §§ 27 og
Informasjonskapsler
Som på de fleste andre nettsteder brukes informasjonskapsler (cookies). Dette er små filer med informasjon som blir liggende igjen i nettleseren din slik at tjenesten vår skal fungere best mulig for deg som bruker.
Informasjonen som lagres kan være informasjon om hvordan våre brukere har surfet på og brukt våre nettsider, hvilken nettleser som har blitt brukt, hvilke annonser som har blitt vist og hvordan de har surfet mellom de ulike nettstedene som Finanstipset.no samarbeider med.
Ingen av disse opplysningene blir brukt til å identifisere enkeltpersoner. Vi bruker disse opplysningene til å generere en samlet statistikk som blant annet viser hvilke sider som er mest populære og hvilken informasjon brukerne søker. Statistikken er et redskap til å forbedre våre tjenester til deg som sluttbruker.
Dette medfører ingen sikkerhetsrisiko for brukerne, men du kan stille inn din nettleser slik at den ikke godtar bruk av informasjonskapsler. Du kan også slette alle lagrede informasjonskapsler via nettleseren.
Elektronisk kredittsjekk
Bisnode Norge AS behandler personopplysninger for å foreta en kredittsjekk og sende gjenpartsbrev.
Elektronisk kredittsjekk
Finanstipset AS (Org.nr: 920 423 205) behandler personopplysninger om deg etter at du har registrert hos oss. Det betyr at vi er behandlingsansvarlig for de personopplysningene du har delt med oss og som du har gitt oss lov til å behandle, inntil du begynner prosessen med å bytte bank.
Når banken behandler opplysningene de har fått tilgang til gjennom Finanstipset og supplerer disse med informasjon de henter fra deg, kredittsjekk, mv, overtar de som behandlingsansvarlig. Det betyr ikke at vi i Finanstipset slutter å ivareta de opplysningene du har registrert hos oss, disse vil vi ha ansvar for å behandle i tråd med gjeldene personvernlovgivning inntil du ønsker å slette dine opplysninger hos oss. Da vil alle opplysninger om deg slettes hos Finanstipset.
Ditt personvern tar vi på dypeste alvor. Å ivareta sikkerheten til dine personopplysninger er svært viktig for oss. Dette fordi vi vet at mange kvier seg for å oppgi dette til en tjeneste de ikke er kjent med. Denne personvernpolicyen forklarer hvordan vi samler inn og benytter informasjon om våre brukere, og hvordan vi beskytter brukernes personvern.
Finanstipset er et norsk selskap som er underlagt norsk lov og vi behandler alltid personopplysninger i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. Har du noen spørsmål om vår personvernpolicy eller om hvordan dine opplysninger blir håndtert, ta gjerne kontakt med personvernombud Evelina Ohlsson på telefon 41056333 eller [email protected]
Hva slags informasjon lagres, og hva brukes den til?
Vi lagrer kun den informasjonen du selv har valgt å dele med bankene. Det er helt frivillig å oppgi denne informasjonen, men den er avgjørende for at selskapene skal kunne vurdere om de kan tilby deg lån, med andre ord for at du skal få nytte av Finanstipset.no.
Vi lagrer kun den informasjonen du selv har valgt å dele med bankene. Det er helt frivillig å oppgi denne informasjonen, men den er avgjørende for at selskapene skal kunne vurdere om de kan tilby deg lån, med andre ord for at du skal få nytte av Finanstipset.no.
Pris og vilkår for bank beregnes ut ifra ulike faktorer, derfor må vi stille en rekke spørsmål om dine nåværende dekninger og vilkår. Årsaken til dette er informasjon om deg som person og din livssituasjon utgjør en viktig del av denne beregningen. For at selskapene skal kunne gi deg best mulig pris og vilkår må vi derfor be om at du oppgir en del informasjon i skjemaene våre.
Ved å gi ditt samtykke til behandling av dine opplysninger vil din informasjon gjøres tilgjengelig for våre bankpartnere. Bankene kan se informasjonen om dine nåværende lån. De får også tilgang til opplysninger som navn, kontaktinfo, sivilstatus og adresse.
I tillegg lagrer vi informasjon for å beregne og rapportere brukertall og webtrafikk, dette for å utvikle og forbedre nettstedet gjennom å forstå hvordan det brukes. Denne informasjonen er stort sett anonymisert, med unntak for IP-adresser som bl.a. brukes til å se hvor brukerne våre kommer fra.
Hvordan samles opplysningene inn?
Opplysninger du selv gir til oss. Når du registrerer deg hos oss vil du oppgi en del data som lagres av oss. Disse opplysningene lagres i vår database for å yte eller sikre leveranse til de ulike bankene.
Opplysninger vil også lagres når du kontakter oss ved å sende oss en e-post for eksempel til kundeservice eller gir tilbakemeldinger gjennom funksjoner i tjenester, herunder e-postadresse, telefonnummer og innholdet i e-postforespørsler slik at vi kan svare på dine spørsmål.
Opplysninger som samles inn gjennom bruk av tjenestene
Når du bruker våre tjenester registrerer vi informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem. Dette gjør det mulig å forbedre tjenestene våre og avdekke tekniske feil. For eksempel, kan vi samle informasjon om hvor mye en gjennomsnittlig kunde sparer ved å flytte sitt lån fra en bank til en annen.
Teknisk informasjon om din enhet og Internett-tilkobling
Gjennom tjenerlogger og andre verktøy registrerer vi informasjon om enheten og tilkoblingen til våre tjenester, for eksempel operativsystem, nettleserversjon, ip-adresser, informasjonskapsler og unike identifikasjonsfiler. Informasjonen gjør blant annet at vi kan tilpasse visningen og innholdet i våre tjenester til den enheten (PC, mobiltelefon osv.) du besøker oss via.
Informasjon om posisjon
Det kan hende at vi registrerer din geografiske posisjon ut i fra ip-adressen eller andre former for geolokalisering, for eksempel ved bruk av våre mobiltjenester. Denne informasjonen kan blant annet brukes til å utarbeide statistikk eller tilby lokalt innhold.
Informasjon om søknader og bruk av tjenestene
Når du bruker tjenestene våre, registreres denne aktiviteten automatisk i våre datalogger. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre tjenestene våre og for å gi deg innhold som er tilpasset deg som bruker.
De dataene du deler med oss via utfylling av online søknadsskjema, telefon eller annen måte, blir lagret i vår database. Formålet med lagringen av opplysningene (herunder kalt personopplysninger) er å yte den tjenesten som fremkommer på nettstedet, altså å gjennomgå og formidle din lånesøknad. Lagrede data og opplysninger vil også bli brukt til å forbedre tjenestene våre for å gi deg svar på eventuelle spørsmål du måtte ha. I tillegg vil vi lagre opplysninger slik at vi kan svare på dine spørsmål når du kontakter oss. Ved samtykke gjennom å akseptere vilkårene for tjenesten samtykker du i at:
Behandling av dine personopplysninger skjer i samsvar med våre vilkår og i henhold til vår personvernerklæring.
Våre bankpartnere kan sende direktemarkedsføring eller lånetilbud til deg, f eks via post, telefon, elektronisk kommunikasjon (slik som sms eller e-post) eller på annen måte. Du kan når som helst reservere deg mot ytterligere tilbud ved å skrive til [email protected].
Informasjonskapsler og annet innhold som lagres lokalt
Når du besøker våre nettsteder og online tjenester bruker vi ulike teknologier for å gjenkjenne deg som bruker. Vi bruker informasjonskapsler (cookies).
Informasjonskapsler kan også gi oss informasjon om feilsaker, og gir oss mulighet til å måle effekten av våre markedsføringskampanjer. Slike informasjonskapsler kan også brukes til å analysere og teste hvordan brukerne reagerer på endringer av nettsidene eller tjenestene.
Finanstipset.no kan også lagre anonyme identifikatorer lokalt på din enhet, eksempelvis på enheter hvor informasjonskapsler ikke kan benyttes. Disse identifikatorene fungerer i stor utstrekning på samme måte som informasjonskapslene, men kan være vanskeligere å fjerne. Under gir vi deg informasjon om hvordan du kan slette informasjonskapsler. Dersom du ikke ønsker lagring av anonyme identifikatorer, kan du deaktivere javascript i nettleseren. Det vil imidlertid innebære at finanstipset.no ikke vil fungere i nettleseren din.
Verktøy for å måle og analysere bruken av nettsidene
I Finanstipset.no jobber vi kontinuerlig med brukeropplevelsen på våre nettsider. Derfor samler vi forskjellige typer informasjon fra våre brukere, slik at vi til enhver tid kan tilrettelegge for best mulig funksjonalitet. Eksempler på slik informasjon er hvilke sider som besøkes, hvilken dag besøket ble gjort og hvilken nettleser som ble brukt.
Vi benytter informasjonskapsler for å gjøre det lettere å bruke våre nettsider og personalisere visse deler av innholdet. En informasjonskapsel (cookie) er en liten tekstfil som lagres i din nettleser. Informasjonskapslene gjør at vi kan gjenkjenne deg som bruker, og kan blant annet inneholde brukerinnstillinger og annen informasjon, for eksempel hvilken type innhold og hvilke annonser som du har sett på vårt nettsted. Informasjonen som lagres kan være opplysninger om hvordan våre brukere har surfet på og brukt våre nettsider samt hvilken nettleser og type enhet som er brukt.
Vi bruker også informasjonskapsler fra Google Analytics. Finanstipset.no bruker også informasjonskapsler fra Google for å måle effekten av markedsføringskampanjer og for å kunne tilby unike nettsider til tilbakevendende besøkende. Slike informasjonskapsler gjør også at Google kan vise markedsføring basert på hvilke nettsider du har besøkt når du besøker andre nettsteder.
Slik Statistikk om brukere og trafikk/trafikkleverandører anvendes i aggregert form. Det betyr at statistikken i utgangspunktet ikke inneholder noen form for informasjon som kan knyttes direkte til enkeltpersoner. IP-adresser kan likevel i enkelte tilfeller benyttes til å lage statistikk basert på geografiske kriterier.
IP-adresser knyttet til spesifikke brukerkontoer lagres ellers kun i de tilfeller du selv aktivt lager en profil eller utfører endringer på denne. Denne informasjonen kan kun utleveres til tredjeparter i samsvar med personopplysningsloven § 8, herunder til politiet og offentlige myndigheter.
Slik forhindrer du at informasjonskapsler lagres
Innstillingene i din nettleser kan endres slik at informasjonskapsler ikke lagres på din harddisk, eller at du manuelt må godkjenne hver enkelt cookie. Dette kan imidlertid føre til dårligere funksjonalitet på visse nettsider, kan forhindre tilgang til sider som krever innlogging og gjøre at deler av innhold og enkelte funksjoner ikke blir tilgjengelige.
Du kan slette informasjonskapsler fra dine nettlesere når som helst, men dette gjør at dine personlige innstilinger, som for eksempel passord, forsvinner.
Du kan reservere deg mot informasjonskapler som gir deg markedsføring basert på interesseområder for en lang rekke aktører på reservasjonssiden til Network Advertising Initiative.
Dine rettigheter
Som registrert hos Finanstipset.no har du følgende rettigheter:
Du har når som helst rett på tilgang til personopplysninger registrert om deg. Du kan ved skriftlig og undertegnet henvendelse til oss kreve innsyn i øvrige registrerte personopplysninger, beskrivelse av hvilke typer opplysninger som behandles, og nærmere informasjon om vår behandling av opplysningene.